KM zapowiadają uruchomienie nieco większej liczby pociągów na wyremontowanej linii 27. Skala wzrostu przewozów będzie jednak niewielka. Ma być to spowodowane małą rezerwą taboru spalinowego pozostającego w dyspozycji mazowieckiego przewoźnika.
Trwają prace infrastrukturalne na linii kolejowej 27 pomiędzy Nasielskiem a Sierpcem. Niedawno Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało w odpowiedzi na interpelację posłanki Razem Pauliny Matysiak, że jeszcze w 2025 r. czas przejazdu skróci się z początkowych ok. 105 min do 75 min. Ma być to możliwe nie tylko dzięki remontowi torowiska, ale też planowanemu montażowi blokad liniowych, co ułatwi sterowanie ruchem kolejowym.
Tylko jeden nowy kurs na części trasy
Pośrednio przyczyni się to do istotnego wzrostu przepustowości trasy. Czy przełoży się to na zwiększenie liczby połączeń regionalnych? – W chwili obecnej trwają prace nad przygotowaniem rozkładu jazdy 2025/2026, który wejdzie w życie w grudniu tego roku. Planujemy w nim uruchomienie dodatkowej pary pociągów na odcinku Nasielsk – Płońsk – Nasielsk – zapowiada Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
Zmiany w ofercie będą zatem stosunkowo niewielkie i w ogóle nie obejmą odcinka z Płońska do Sierpca. – Dysponujemy ograniczoną liczbą pojazdów spalinowych. W związku z tym nie ma możliwości istotnych zmian w kursowaniu pociągów na linii Nasielsk – Sierpc – argumentuje nasza rozmówczyni. Skrócenie czasu przejazdu co do zasady nie przełoży się więc na realizację większej liczby kursów tą samą liczbą jednostek z silnikiem Diesla.
Potrzebna poprawa parametrów sąsiedniej linii 33
Spółka podkreśla jednocześnie, że z zadowoleniem przyjmuje poprawę stanu infrastruktury na linii 27. Podniesienie parametrów technicznych trasy, które przekłada się na skrócenie podróży, ma zdaniem przewoźnika przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności kolei. Problemem w kształtowaniu oferty pozostaje jednak w opinii KM stan sąsiedniego odcinka Sierpc – Płock Trzepowo (fragment linii 33).
– Z uwagi na niższą prędkość oraz brak mijanek na tym odcinku nie możemy zaplanować oczekiwanej przez pasażerów częstotliwości kursowania – stwierdza przedstawicielka wojewódzkiego przewoźnika. Przypomnijmy, że PKP PLK przygotowują się do
modernizacji linii 33 pomiędzy Kutnem a Sierpcem. Inwestycja jest ważna nie tylko z uwagi na ruch pasażerski, ale i na zapewnienie dobrych parametrów technicznych korytarza do płockiej rafinerii Orlenu.